הילה שרעף גלסר • תיאטרון חי מחבר קהילות

מופעי פלייבק ואימפרוביזציה בשיתוף הקהל לארגונים, חברות ומעגלים.

הבלוג שלי - הגיגים ודברים שכתבתי


אני כותבת. הכתיבה חשובה לי, קשה לי לכתוב, הכתב שלי כמעט ולא קריא קשה לי לכתוב פיזית... אולי חגורת הכתפיים שלי חלשה? אני מעדיפה להקליד טקסטים.

אבל חשוב לי להמשיך ולכתוב עם עפרון או עט ונייר על נייר. חשוב לי. כמו שחשוב לי לזנוח את מטלות הבית הנוראיות ולשבת לשחק עם ילדיי. חשוב לי לכתוב.

״אישה יוצרת אמא״ נכתב תחילה כטקסטים ניסיוניים להבין את מהות ההתעברות של עדן בתוכי ושל האמא שהחלה להתמקם בי. ביקשתי לתעד. תיעוד בכתיבה. אחר כך התהווה למחזה על במה ואחר כך כספר שבתוכו מדריכה לכתיבת יומן הריון.

מצאתי קשר ישיר בין כתיבה כיצירה ויצירת חיים. היום הכתיבה היא מערה פרטית לביטוי יצר החיים שבי. זה כרגע.

קיץ, חופש, אימהות


ששש.... איך אני אוהבת להתרסק אל תוך הקיץ הזה. להתחבר לחוסר השליטה של היום יום, זה פותח מנעד חדש של אפשרויות לצמוח בהן. אני תמיד מגלה בקיץ עוד ארכיטיפים של אימהות שקיימות בתוכי. בקיץ המיכל שלי מתרחב עוד. וההיכרות שלי איתם מעמיקה.

כן! כן! אני אוהבת לעשות הכל הפוך, אני אוהבת להפוך את הזרם המרכזי ולהביא פייט לעולם עם זרמים של שוליים... מודה כאן קבל עם ועדה - אני אוהבת שהילדים בחופש גדול איתי. זה אינטנסיבי, זה מציף, זה חונק, זה מאתגר, זה חם, זה מתיש, וזה כיף לי ממש.

אני אוהבת לקום איתם באיזי בלי המרדף של הבוקר והכריכים שצריך להמציא כל בוקר מחדש, אני אוהבת את הלילות החמים עם המזגן המקרר ושמיכת הפוך על חצי הגוף, אני אוהבת שאנחנו חותכים יחד סלטי פירות, אני אוהבת את הניעור של השגרה מהחיים, אני אוהבת שאין מלחמה בקיץ, אני אוהבת להאט את העבודה, אני אוהבת להיות איתם הרבה הרבה, אני אוהבת להביט בם ולהשתאות ולא להאמין שיש לי ארבעה ילדים, לשחק איתם טאקי ואז לרגע להיזרק לילדות שלי משחקת טאקי, ואז הבן שלי מנצח אותי כי הוא לא קיבל את הפרעת הכשף שלי.

אני אוהבת להרדים אותם ולהיזכר בצירים של כל אחד מהם. אני אוהבת להיות אמא. אני אמא מתייפייפת, אני אמא רומנטיקנית של אימהות, אני אמא נוזלת מחום מאהבה. של קיץ! הכי מתוק שמר לי.

תיעוד עצמי ופרצופים מול המראה


זה כבר הפך אצלי לפוטו תרפיה. להביא את עצמך לנוכחות כביכול חיצונית, אבל זה בהתאמה לבפנים שכל הזמן מבקש להשתחרר! ממה? ממושגים של יופי ותפיסות מעוותות על מנעד יופי מגביל. זה נע בין זו שחושבת שהיא חיה בסרט ומה זה התיעוד העצמי הזה לבין זו שמבינה שתיעוד מביא לי אחלה יומן חיים ונעים לי להתבונן על הדברים ככה. שמצלמים אותי לבקשתי כמובן, ואני מעלה את זה ברשתות החברתיות אני מקווה שאני פותחת מנעד נשי ועד אפשרויות של יופי להיות נוכחות בו.
 
איך זה מרגיש לראות מישהי מתעדת את עצמה בנוכחות? פתט? מאט? מביך? מעצים? מממ... אולי קומי או טראגי? מצד שני יש בי קול שאומר אה! אני תנועת הנגד של כל תעשיית היופי שחושבים שהם יכולים להחזיק אותנו קצר עם תודעת יופי מוגבלת וגוף שנראה רק כמו דבר אחד, או פנים במבנה מסויים אחד. זה נעים לנכס לי את המרחב הזה. אז התיעוד הזה מאפשר לי להתרחב לתוך היופי שלי והצרכים והשינויים שהגוף שלי עובר והכל מתוך תשוקה לחוות אהבה עצמית אותנטית.

אני זוכרת את עצמי כילדה ומתבגרת, ימים מול המראה בנסיונות לייצר עד כמה שיותר פרצופים, ועד היום הצורך לעשות פרצופים מלווה אותי... אני אוהבת לדבר הרבה עם פרצופים וידיים ולהטריד אנשים קפוצים, להשתעשע, לעשות ולדבר שטויות. זה כיף לי לא להיות מאה אחוז. זה משחרר אותי ואת הסביבה שלי ולפעמים אני ממש מרגישה שזה חשוב לי להיות ההפך ממישהי שיודעת משהו... אני מתחברת לשברים שלי כי זה גורם לי על אמת להרגיש שלמה.
 

מחשבות על עולם התיאטרון שלי


יש נטייה לחשוב שמשחק הוא נטו פריצה ופירסום ושזה תחום שהרבה אנשים רוצים לקחת בו חלק. הרבה אנשים גם תוהים מדוע לא פניתי למשחק בתיאטרון הרפרטוארי ומול מצלמה כלומר טלוויזיה.

אני נוטה לומר שהחיים הם מורכבים. לא במובן שהם קשים, במובן שהם כמו עוגת כוסמין טובה - היא לא רק עוגת כוסמין טובה, וזה שהיא עוגה עם כוסמין לא מבטיח שהיא בריאה וטובה.
 
עולם המשחק הוא עולם מורכב מהרבה גורמים. ואני גיליתי שאני אישה של סתירות, לדוגמא אני ממש אוהבת לשחק, ולצאת ולהיכנס מדמויות ולחקור נפש של אדמות, אבל ממש לא אוהבת לעמוד מול אנשים שבוחנים אותי ומחליטים עלי למה אני מתאימה ואם בכלל.
 
עשיתי החלטה - בעולם שלי כמו שאני יוצרת אותו אני יכולה גם להיות שחקנית וגם לא לעמוד בתור לאודישנים. זה מחייב אותי להיות יוצרת וליצור לעצמי תפקידים ותיאטרון. אז אני כאן להזכיר לכן שעולם הוא יצירה מבריקה ושאנחנו יכולות ליצור את עולמנו המלא בחירות כביכול, ולעשות את ההתאמות שלנו לעולם!

אל תתפשרי אהובה, תיצרי עולם חדש! זה ישמח את ליבך ויפתח דלת לנשים שיבואו אחרייך.
 
 

איך כתבתי את הספר אישה יוצרת אמא

 
מה הסיפור עם לכתוב ספר, ומאיפה האומץ להוציא אותו לאור? מה זה לכתוב ספר ולהביא ארבעה ילדים לעולם... מה הצורך הזה בכלל?!?

התחלתי לכתוב את הספר שהיו לי שני ילדים ותום התהווה בתוכי. היה לי קשה לכתוב את הספר ברמה של לשמור על ריכוז, מול ההתרגשות של לתעד טקסט באופן מסודר. כל הזמן כמובן נועה ברקת שערכה אותו הייתה איתי בקשר. רוב הזמן החוויה הייתה הצפה של טקסטים במוח, ושל רגשות... בהמשך אבא שלי הודיע לי בכאב עמוק שיש לו גידול שהוא צריך להתמודד איתו. ואז גם אני התמודדתי איתו ועם הכאב שכמו סלע עמד בינינו!

וכל הזמן הזה הייתי הרה. וכשאני הרה אני ערה לכל המתרחש בי ובתוכי ומחוצה לי. ולהיות ערה במינונים חשופים של בדיקות רפואיות וחשיפות הריונית לא היה לי פשוט. למזלי האינסופי המיילדות שלי עופרית ותמי ליוו אותי ויכולתי להיות בקשר רציף עם מה שעולה בי ומעלה בי - כל המצבים. וכתבתי, כתבתי הרבה. הכתיבה והמפגשים עם תמי ועופרית, והכאב מול הגידול של אבי, הכל בכל יצר איכשהו בלילה, וידעתי שאפשרי עבורי ליצור קסמים פרועים על נשים משוחררות!
 
ספר, ילד שלישי, לידת בית, ויצירת קשר קרוב וכואב עם אבי שהוא לנצח יהיה עבורי ראש שבט מעורר חיים והשראה. הגעתי לחלום של לידת בית {שנייה} מופלאה ולא פחות - תומי שלי נולד. ו"אישה יוצרת אמא" יצא לאור עם איורים מהפנטים.
 
 

נשים במסע משותף

 
נשים יפות
אני אוהבת אתכן!
 
זה מסע משותף שלנו
אז כשאת רואה אישה אחרת
אל תצקצקי עליה
אל תדברי עליה
אל תשפטי אותה
רגע
חכי
שנייה
 
תזכרי שאנחנו יחד פוסעות בתוך ההיסטוריה הזאת
ומשתחררות ומשחררות זו לזו את הכבלים!
 
המגזינים של נשים - את לאישה ועוד... מדריכים אותנו כל הזמן
איך אנחנו צריכות, להיראות, להתלבש, לגמור, לזוז. לנשום.
איזה אימהות ואיזה בנות זוג...
וואלה אז לא.
 
שנאה נשית מתקיימת בתוכנו תרבותית. 
אני באופן אישי כבר מיציתי את הצמצום הנשי הזה.
סורי...
הנקמה שלי: היא לאהוב את עצמי ללא תנאי.
אבל עם מלא חקירה ונסיון למודעות.
 
שנים ניסו לקחת מאיתנו את השבט הנשי כדי שלא נשלוט בעולם עם העוצמות הרכות האינסופיות שלנו. סיפרו לנו שנשים הן ״קן צרעות״, ״שק של נחשים״ ואז התאגדנו והתעגלנו לתוך השיח הנשי שלנו וגילינו שיחד אנחנו מרחיבות את כל המנעדים הנשיים והגבריים יחד!

בתוך השבט שלי אני מוצאת סודות עתיקים של נשים שאפשר להפריח ברגע או להנציח ברגע, ואפשר לחגוג הנאה צרופה של כל האפשרויות שיש בעולם לאישה, ולגבר-אדם.

נשים הן ההשראה שלי להיות אמא, ילדה, בת, אדמה, בריאה! ושאני נפגשת איתך בתוך השפע שלנו כל היש בעולם נוכח במלואו ולא בהכרח בתוך חומר.

אוהבת אותך אחות.
 
 

אני והלהקה שלי
 

רגע אחרי שהקשבנו לסיפור, ורגע לפני שאנחנו מחליטות בכמה מבטים ובמשפט אחד, איך להביא את הסיפור לבמה.

המופע הזה, הלהקה הזאת, זה התגשמות החלומות שלי. להיות חלק מתיאטרון חי שמביא קירבה וחסד - לי לא פחות מלקהל. אני והקהל במסע. הנפרדות היא בעוצמה לא בהיפרדות. אין היררכיה של שחקנית קהל ברמת הפאסדה. המבנה נועד להביא התמרה והתעלות של הביחד.

אנסמבל הנשים שלי מופיע מלא ומדהד איך לחיות אהבת אמת של חיי היום יום, וגם איך סבל וכאב יכולים להיות השראה כשהם מסופרים ומומחזים והופכים ליצירת חיים. המופע שלנו כולו הצדעה ליכולת הנשית להיות מעגל תמיכה מעלף זו לזו! והסיפורים שבאו מזכרונות עמוקים על תקופות של לבד, הופכים להדהוד של יחד... אין על פלייבק בעולם. ואין על הלהקה שלי!

היצירות שלנו תמיד עסקו בחיפוש אותנטי ובמי אני ואם בכלל, ותמיד חיברתי תיאטרון חי עם התודעה והחיפוש אחר מודל נשי אחר, מאפשר עמוק, נוכח, מתנגד, מתוך צורך במודל נשיות חדשה.

אישה חיה מחוייבת במעגל נשים סביבה. תיאטרון חי מחייב שותפות. יצירה ובית מבקשים תמיכה. וכל יצירה היא ספירלה של התעלות.
 

להיות שחקנית עצמאית


כשאני משחקת על במה זה מרגיש כמו ההמראה של אסטרונאוטית אל החלל החיצון. אבל להיות שחקנית עצמאית חופשית בעולם קפיטליסטי פלוס אמא לארבעה, אומר שאת עושה מלא דברים מסביב עד שאת מגיעה להמראה...

אז יש את השיווק של המופעים ופגישות עם לקוחות, שליחת מיילים, בדיקה עם שחקניות על התאריכים, בדיקת החלל שמשתנה בהתאם לצרכים של הלקוחה או הלקוח ,ופגישות מחקר אודות הצרכים של הלקוח, וכמובן העבודה בבית והמחשבה איך המופע יראה.
 
ואז ברגע אחד הכל מתיישב על מקומו, וזה תמיד מילים שחוזרות על עצמן זה נס, זה קסם, זה חופש, זה הודיה, זה מרחב חלום וזה הכי מציאותי שיש. ואני כל כך אוהבת את הרגע הזה של השלם, ורגע אחרי הכל חוזר לעצמו עם לקוחה חדשה, ושוב אל הלא נודע... לפעמים מפוזר, לא מאורגן, ושוב חיפוש והקשבה וצעידה בדרך עד השלם הנכסף.

להיות בעלת עסק עצמאית זה תרגול רוחני, זה אומר לבטוח ולהיות בקשר תמידי עם העולם ועם אהבה. לבטוח ולתת לגוף לנוע בין התמסרות לדריכות, ואותו הדבר על הבמה, ואותו הדבר להיות אמא.

בסופו של דבר זו דרך. וכל הדרכים העסקים, האימהות, המופעים, המכירות, הם חלקים של השלם. וכל החלקים מתקיימים כל הזמן וגם לא. גם בעיתות מלחמה וגם בשלום.
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות להילה שרעף גלסר, מושב ניר צבי, 054-5700704
Facebook